Verhuis

De Fruitberg is verhuisd naar Fruitberg.wordpress.com

Sunday 11 November 2012

Mario


De kippenpokken bleken hier ondertussen uitgeraast. De jonge haan heeft het overleefd, maar is door het oog van de naald gekropen. Twee weken lang was hij volledig blind door de pokken die zijn oogleden toeduwden. Sinds begin deze week was er duidelijk verbetering zichtbaar. Het beestje is terug fit en de pokken vallen langzaam aan af. Over twee weken ziet hij er weer kerngezond uit. Maar van de kippen van vorig jaar houd ik alleen één hen over...

Aangezien de jonge hennen allemaal zusters zijn van deze jonge haan, en aangezien ik een voorkeur heb voor goudbrakels, heb ik me een nieuwe haan aangeschaft als vervanger voor  Sylvio, die logischerwijze de naam Mario krijgt.
Het is nog een jong dier, en werd bij de aankoop vergezeld van 2 hennen. Ik heb deze dieren zaterdagmiddag opgehaald. Het zijn vrij jonge kippen die bij de vorige eigenaar in een bosje zaten, en daar in de bomen sliepen. Volledig verwilderde dieren dus.
Hier verkozen ze de eerste nacht de zilverspar van de buren boven mijn riante nachthok. Kortwieken drong zich dus op. Maar om de te kortwieken moet je ze wel kunnen vangen (in de tuin van de buren). En dat viel tegen. Het vangen van de haan verliep redelijk vlot, maar de twee hennen toonden met volle overgave dat ze familie zijn van de fazant. De eerste vloog een weide verderop in, de andere vloog in mijn tuin. Ik ben niet zeker dat ik die eerste hen ooit nog zal zien... De andere hen en de haan zijn gekortwiekt, en samen met de rest opgesloten in het nachthok. Zo wennen ze daar een beetje aan.

Ik had een kandidaat-overnemer voor de zilverhaan en twee hennen, maar die heeft zich afgemeld . Nu zit ik dus met 6 (of 7) hennen en 2 hanen. Een beetje teveel van het goede.
Binnenkort kunnen twee van hennen naar keuze en de zilverbrakelhaan voor een vriendenprijsje opgehaald worden in de Fruitberg. Een beetje levend erfgoed in je tuin.

Een foto? Daar was het rijkelijk laat voor. Dat wordt iets voor volgende week.


No comments:

Post a Comment

Fruitblog is verhuisd naar [Url]Frutiberg.wordpress.com[/URL]. Alle berichten zijn ook overgezet naar deze site. Je kan ook daar reageren op dit bericht