Verhuis

De Fruitberg is verhuisd naar Fruitberg.wordpress.com

Wednesday 22 August 2012

Salvia uliginosa



Toen ik vorig jaar in de herfst de tuinbeurs "Les jardins d'Aywiers" bezocht, was er één plant die op de eerste plantenstand al onmiddellijk opviel. Een hooggroeiende plant, vol azuurblauwe bloemetjes die duidelijk een magneet waren voor bijen, hommels en zweefvliegen. Heel wat kwekers bleken deze 'Salvia uliginosa' aan te bieden, en steeds weer was deze plant een trekpleister voor vele geleedpotigden. De plant wedijverde niet alleen met de talrijke Asters om de gunsten van de geleedpotigen uit het park, maar zowaar ook met Verbena bonariensis, de kampioen der kampioenen onder de vlinderlokkers.

Ik kocht me deze plant aan om op te nemen in de nectartuin. Tijdens de warme herfst vorig jaar werd deze plant nog veelvuldig bezocht in mijn tuin. De plant ontplooide vorige week zijn eerste azuurblauwe bloemen.  Geen evidente kleur om in te passen in de tuin maar de plant heeft toch een innemende schoonheid.

Er blijft nog één onbekende eigenschap...De plant overwinterde in pot in de garage, ik weet dus nog niet of hij wel écht winterhard is. Volgens mijn verkoper lukt dat wel mits de nodige bescherming, en de meeste bronnen op internet geven ook aan dat de plant redelijk winterhard is.




No comments:

Post a Comment

Fruitblog is verhuisd naar [Url]Frutiberg.wordpress.com[/URL]. Alle berichten zijn ook overgezet naar deze site. Je kan ook daar reageren op dit bericht