Verhuis

De Fruitberg is verhuisd naar Fruitberg.wordpress.com

Tuesday 1 May 2012

Gif

Net na het versturen van het vorige berichtje over de madeliefjes en andere bloemetjes in het gazon (mijn favoriet: draadereprijs) krijg ik opnieuw een Garden Alert bericht binnen.
Sinds ik enkele jaren geleden via mail bij een tuincentrum info heb gevraagd over de beschikbaarheid van een bepaalde plant, krijg ik zo nu en dan - ongevraagd -  een berichtje van Edialux, waarin ze me attent maken welk arsenaal aan producten ze ter beschikking hebben om fauna en flora te vergiftigen.
Blijkbaar is het weer nu ideaal om een selectief herbicide voor het gazon te gebruiken, en wintervlinders, leliehaantjes, en buxusspint met een heel gamma aan insekticiden te lijf te gaan. Vorige maand werd me onder meer geleerd hoe we bladluis bestrijden op een roos (neen, niet met lieveheersbeestjes).

Ik stel me toch steeds meer vragen over de manier waarop wij omgaan met dit soort producten. Voor ieder product is er een technische fiche voorzien. En terwijl ik veel langer gestuurd heb dan de gemiddelde Belg en toch aardig wat uren organische en anorganische scheikunde in mijn academische loopbaan heb gevolgd snap ik die technische fiches niet.
Met andere woorden : de waarschuwingen in de bijsluiter van zo'n producten zijn niet verstaanbaar voor de gemiddelde tuinier. En toch kan en mag iedereen zo'n producten aanschaffen en gebruiken. En doordat het product geconcentreerd wordt verkocht de dosis verdubbelen want er zitten wel véél beestjes in mijn planten, dan zijn ze zeker dood. En de overschot? Die kieperen we door de gootsteen weg, ook al vinden we daar misschien wel resten van terug in het drinkwater.

Daarom ben ik voorstander om de verkoop van insekticiden en herbiciden aan particulieren nog verder aan banden te leggen. Alleen de minst schadelijke middelen in de handel vrij beschikbaar maken, maar niet langer geconcentreerd. En voor producten die een impact kunnen hebben op het milieu (bvb drinkwater) moet men maar de hulp van een professional inroepen.  Zo wordt het onoordeelkundig en ongebreideld gebruik van schadelijke stoffen aan banden gelegd, en hoeven anderen niet langer te boeten.

No comments:

Post a Comment

Fruitblog is verhuisd naar [Url]Frutiberg.wordpress.com[/URL]. Alle berichten zijn ook overgezet naar deze site. Je kan ook daar reageren op dit bericht