Verhuis

De Fruitberg is verhuisd naar Fruitberg.wordpress.com

Wednesday 8 August 2012

Herfstframbozen

Het basis snoeischema voor frambozen is érg eenvoudig: alle takken die vruchten gedragen hebben wegsnijden na de oogst. Voor zomerframbozen is dat dus in de zomer, voor herfstframbozen in de winter.
Maar je kan op herfstframbozen een tweede oogst bekomen in het voorjaar- remonteren heet dat dan in het jargon. Als je de takken slechts gedeeltelijk terugsnoeit in de winter krijg je een (bescheiden) oogst in de vroege zomer. Niet alle rassen lenen zich hier even goed toe.

Er is echter een 'maar'. De plant steekt in het voorjaar zowel energie in het aanmaken van nieuwe groeischeuten als het aanmaken van bloemknoppen op de oude scheuten. De zomeroogst gaat dus ten koste van de oogst later in het jaar. Althans, dat zegt 'de theorie'.

Ik heb dit jaar  voor twee soorten herfstframboos een aantal takken volledig teruggesnoeid, en een aantal takken laten remonteren. Het verschil is erg duidelijk.
Bij 'Himbotop' zijn de planten die geen vrucht hebben gedragen in het voorjaar minstens een halve meter hoger uitgegroeid (230 cm vs 180 cm hoog). De bijgevoegde foto geeft duidelijk aan dat die hoogte 'benut' wordt met extra vruchten. Bij Joan J zien we een vergelijkbaar resultaat, ook al is het verschil kleiner.
De 'Himbotop' haag. Links drie stokken van planten die niet hebben moeten remonteren, rechts drie stokken die wel hebben moeten remonteren

Ga ik nu vanaf volgend jaar mijn herfstframbozen niet meer laten remonteren? Toch wél. De planten zijn nog redelijk jong en ik ben benieuwd of dit verhaal zich volgend jaar bevestigd.. Bovendien heb ik geen vroege zomerframboos in mijn collectie, en is de remonterende 'Joan J' nog ietsje vroeger rijp dan 'Tulameen' (mijn vroegste zomerframboos). Het remonteren lijkt de herfstoogst ook een beetje te verlaten, wat natuurlijk ook handig meegenomen is. Waarschijnlijk ga ik op termijn afwisselen (planten één jaar laten remonteren, één jaar niet)

Grootste stok Himbotop. Let op de vele vruchten op deze tak. De kabel hangt op +- 150 cm hoogte


De minder goed groeiende herfstframbozen (Polka en Pokusa) ga ik volgend jaar wel volledig terugsnijden, op zijn minst zolang de planten niet écht groot en stevig zijn.

1 comment:

  1. Gisteren ook wat herfstframbozen gesnoept, telkens ik er met de kruiwagen passeerde! Ik snoei ze altijd helemaal weg.

    ReplyDelete

Fruitblog is verhuisd naar [Url]Frutiberg.wordpress.com[/URL]. Alle berichten zijn ook overgezet naar deze site. Je kan ook daar reageren op dit bericht