Verhuis

De Fruitberg is verhuisd naar Fruitberg.wordpress.com

Friday 24 August 2012

Herfstframbozen - rasevaluatie

2 x Joan J - 2 x Himbotop - 2 x Autumn Bliss
Geen rijpe bessen van Pokusa voorhanden op het moment van de foto

De herfstframbozen produceren nu volop fruit.
'Autumn Bliss' smaakt het best. 'Himbotop' is erg goed, 'Joan J' is een ietsje melig van smaak.'Pokusa' is wat zuur en heeft relatief weinig frambozenaroma.

Pokusa

'Pokusa' vormt duidelijk de grootste bessen. De vruchten bestaan ook uit een beperkt aantal  zeer grote vruchtdeeltjes.
De vruchten van 'Joan J' zijn kleiner (maar nog steeds zéér groot), direct gevolgd door 'Himbotop' terwijl de klassieke 'Autumn Bliss' het rijtje afsluit. De vruchten van 'Joan J'  (laten vrij moeilijk los van de vruchtkern) en 'Pokusa' (vallen steevast uit mekaar bij het plukken) zijn het moeilijkst om te plukken. De vruchten van 'Himbotop' hangen op iets langere vruchttakken, minder 'verborgen' achter bladeren en zijn dus erg makkelijk te plukken.
'Himbotop' is ook het productiefste ras, de stokken zijn vrij lang (2 meter) en zijn overladen met vruchten. Het oog wil ook wat, en ook hier scoort 'Himbotop' het beste (kleur, homogeniteit).

'Joan J', 'Pokusa' en 'Autumn Bliss' kennen nu hun piek-productie. 'Himbotop' moet duidelijk nog op gang komen, ik schat dat het nog een kleine maand gaat duren vooral die planten hun piek bereiken.

Van deze vier herfstframbozen gaat mijn voorkeur uit naar 'Himbotop'. De plant groeit krachtig, is uitermate productief en heeft makkelijk te plukken, mooie grote bessen en bovenal een goede smaak.

Autumn Bliss is op dit ogenblik mijn tweede keuze, vanwege de goede smaak -  alhoewel ik denk dat je beter beide rassen aanplant om de oogst te spreiden.

Dit is natuurlijk een voorlopige evaluatie, de volgende jaren zal ik deze evalulatie nog wel even bijsturen. Ik heb trouwens ook één van de (niet meer zo)MiniMasjkes gevraagd om ze te evalueren, maar zijn antwoord was "Voor mij telt alleen maar kwantiteit". Hij komt dus ook bij 'Himbotop' uit.

Ik had nog een vijfde ras herfstframbozen. Na twee jaar aanmodderen heb ik dit week-end de resterende planten van herfstframboos 'Polka' verwijderd. Overal lees ik erg positieve commentaar over deze plant, maar ik vrees dat mijn grond te zwaar is voor dit ras.
Ze worden vervangen door 'Octavia', een late zomerframboos (juli) die het 'gat ' tussen zomer en herfst-frambozen zou moeten dichten. Zoniet zit ik 2-3 weken zonder frambozen.

Ik heb op enkele frambozen last van vraatsporen van jonge wantsen, die zich in grote getale tegoed doen aan mijn rijpe frambozen. Of beter, deden, omdat onze kuikens ze zonet met veel smaak hebben geliquideerd.

Vraatsporen van wantsen of een framboos

1 comment:

  1. Mijn herfstframbozen gaan nu pas kleine groene vruchtjes produceren, met een beetje geluk net vóór de nachtvorsten nog rijpe frambozen. Het ras is mij onbekend, 't zal geen topper zijn.
    Je hebt een heel duidelijk verhaal, en aan de hand daarvan zal ik gaan beslissen welk ras de mijne zal gaan vervangen.

    ReplyDelete

Fruitblog is verhuisd naar [Url]Frutiberg.wordpress.com[/URL]. Alle berichten zijn ook overgezet naar deze site. Je kan ook daar reageren op dit bericht