Verhuis

De Fruitberg is verhuisd naar Fruitberg.wordpress.com

Monday 2 July 2012

Opendeurdag

Vandaag voor de eerste keer van mijn tuin kunnen genieten zoals ik dat voor ogen had toen ik er vorig jaar aan begon: door de tuin lopen en links en rechts bessen kunnen plukken,  een verse fruitsalade à la carte samenstellen in een tuin vol oogstrijpe bessen.
Een eerste rijpe braambes 'Helen' schreeuwde om aandacht (enfin, zo heb ik dat toch geïnterpreteerd), een Taybes en enkele Bosyonbessen, enkele zwarte frambozen (ik kan de smaak nog steeds niet thuis brengen, maar ik ben bereid morgen nogmaals te proeven, allemaal in het belang van de informatieverstrekking). Verder ook zwarte bessen (die nu echt goed rijp zijn en dan wat zachter smaken), enkele trosjes rode bessen, een twintigtal frambozen, een tiental bosaardbeitjes en een handvol blauwbessen.
Daarna nog even langs de kruisbessen gelopen. Kruisbessen zijn in heel het rijtje mijn absolute favoriet, omdat je eigenlijk twee soorten fruit aan je struik hebt : de eerste bessen die je plukt zijn lekker zuur, de laatste bessen zeemzoet.

En terwijl de oogst van kruisbessen op zijn einde loopt, zijn de witte aalbessen bijna rijp. En daarna volgen nog wat andere bessen .

Een foto? Niet de tijd genomen om er een fotoke van te maken. Maar ik kan jullie wel vertellen dat ik genoten heb, mijn buikje lekker rond (of moet ik zeggen 'nog ronder') gegeten.


Wil je ook nog wat bessen in je tuin plaatsen, en heb je nog wat twijfels betreffende jouw keuze, kan je dit week-end terecht tijdens de opendeurdagen van de proeftuin te Zomergem. Je kan er niet alleen terecht voor informatie, advies en een rondleiding, maar je kan er ook de verschillende bessen proeven, zodat je een keuze kan proberen te maken tussen het wel erg ruime aanbod. 


Niet dat je hier niet welkom bent (verre van), maar de tuin is hier nog vrij jong, en dus volgens mij niet echt interessant.

4 comments:

  1. Ik ben via via op uw blog terrecht gekomen en graag wil ik opmerken dat u schitterende foto's maakt.
    Wat een mooie blog.
    Ik geniet er van.

    Groeten, Alexandra

    ReplyDelete
  2. Ik doe daar niet aan, aan 'interessante' tuinen, en heb een voorliefde voor beginners. Heb jij trouwens ergens een luikje met geschiedenis of oorsprong van je tuin en tuinliefde en tuinkennis en zo? 'Wie zijn we' of iets in die stijl, want je lijkt wel een professionele bessenkweekster (of kweker?)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik ben helemaal geen professionele bessenkweker hoor. In 't echte leven ben ik Supply Chain Manager. Er is ook geen echte 'we' als het op tuinieren aankomt, want madam 'Supermasj' interesseert zich niet direct in de tuin.
      Mijn tuinkennis? Als ik me ergens in interesseer, durf ik daar wel een beetje in overdrijven. En ik heb het geluk een dijk van een geheugen te hebben en dingen vrij snel snap.
      De tuinliefde? Daar schrijf ik wel eens iets over uit, dat is een lang verhaal.

      Delete

Fruitblog is verhuisd naar [Url]Frutiberg.wordpress.com[/URL]. Alle berichten zijn ook overgezet naar deze site. Je kan ook daar reageren op dit bericht