Verhuis

De Fruitberg is verhuisd naar Fruitberg.wordpress.com

Friday 11 May 2012

Spurt

Door de aanhoudende lage temperaturen van april groeiden veel planten ondermaats. Die planten leken wel standbeelden,bevroren door de koude adem van april.

De zwoele warmte van gisteren zorgde voor ommezwaai, die bij een aantal planten echt indrukwekkend is: herfstasters, Echinacea en Salvia lijken wel verdubbeld in grootte. Ook een aantal hosta lijken hun bladvolume op een dag verdubbeld te hebben.
Maar de grootste verandering is zichtbaar bij de vijgencollectie. De ondermaatse vijgenblaadjes zijn gisteren en vandaag uitgegroeid tot een geschikt formaat voor Adam en Eva.
Ook de pompoen en courgettezaailingen zijn in een hogere versnelling geschakeld. Het wordt nu echt tijd om de plantjes af te harden, zodat ze volgende week de deur kunnen gewezen worden. Het zaad (van de nieuwe tuin) was veel kiemkrachtiger dan ik had verwacht, en de vensterbank gaat nu snel te klein worden voor het twintigal  pompoen-en courgetteplanten die hier nu groeien.

De druivelaars aarzelen. Alsof ze weten dat het dit week-end nog vrij koud gaat zijn. De vruchtbeginsels staan nog steeds niet in bloei. Ik vermoed dat de druivenoogst dit jaar wel eens flink zou kunnen tegenvallen. Maar aangezien ik met mijn druiven alleen maar takdikte, maak ik me daar geen zorgen over.
Ik maak me wel zorgen voor de nacht van zaterdag op zondag. Laten we hopen dat de aangekondigde nachtvorst  een slechte grap blijkt... Ik kijk er echt tegen op alle planten te beschermen tegen de koude...


1 comment:

  1. En volgende week van woensdag op donderdag zit er mogelijk weer zo'n dieptepunt dik onder de 5 graden..
    Het is hier in zuid-oost Friesland nog wat kouder en ik ben nog steeds terughoudend met het afharden van de tomatenplanten...
    Het is een vreemd voorjaar waarin we zelf nog de winterjas paraat hebben....

    ReplyDelete

Fruitblog is verhuisd naar [Url]Frutiberg.wordpress.com[/URL]. Alle berichten zijn ook overgezet naar deze site. Je kan ook daar reageren op dit bericht