Verhuis

De Fruitberg is verhuisd naar Fruitberg.wordpress.com

Tuesday 10 April 2012

Blauwbessen



Een echte meerwaarde in de tuin. Ze vormen niet alleen zeer mooie struiken met een uitzonderlijke herfstkleur, maar leveren in de zomer gedurende enkele weken lekkere bessen, die je ook in de supermarkt kan aanschaffen, maar erg prijzig zijn...
Er bestaan zelfs enkele wintergroene variëteiten, maar dan ruil je de mooie herfstkleuren in voor groen blad in de winter.

Het zijn niet direct eenvoudige planten, want ze doen het alleen goed in zure grond. En dus worden in heel wat tuinen getracht een stukje grond zuur te maken, met behulp van turf, dennennaalden of houtschilfers. Toen ik in 2011 enkele extra planten aankocht, vertelde Marc Geens van de proeftuin me over een kwekerij  waar alle blauwbesplanten in potten worden opgekweekt.

Dat bracht me op een idee voor het aanplanten in mijn tuin...

Voor iedere plant werd een gat ter grootte van een metserskuip van 65 liter gegraven. Onderaan de bodem van de metserskuipen werden enkele gaten geboord om drainage te verzekeren. De metserskuipen werden daarna gevuld met een mengsel van compost, zure potgrond, turf en houtschilfers en afgedekt met houtsnippers. Zo ben ik er zeker van dat de zure grond niet geneutraliseerd wordt door bodem rondom.

De planten doe het uitstekend in deze kuipen. Eén van de blauwbesplanten die ik al wat langer heb, maar waarvan ik de naam niet ken, gaf vorig jaar voor het tweede jaar op rij tegenvallende vruchten. Daarom heb ik deze plant gerooid en vervangen door een andere blauwbes. Op één jaar tijd had die plant (die in een plantpot van 5 liter stond) het volledige oppervlak van die kuip doorworteld. Ik had dus waarschijnlijk beter een nog grotere kuip gebruikt...

Neem geen al te diepe kuip, want de plant wortelt helemaal niet diep (10-15 cm).

No comments:

Post a Comment

Fruitblog is verhuisd naar [Url]Frutiberg.wordpress.com[/URL]. Alle berichten zijn ook overgezet naar deze site. Je kan ook daar reageren op dit bericht